Wij delen graag onze kennis

De valkuil van Adwords

Op het gebied van online marketing is Adwords een van de eerste mogelijkheden waar elke ondernemer aan denkt. Logisch ook, want naast zoekmachine-optimalisatie en Facebook-adverteren is Adwords een prima manier om geïnteresseerden naar uw website te leiden.

De mogelijkheden

In een notendop zijn er twee mogelijkheden: adverteren bij de zoekresultaten bij Google zelf of op allerlei websites en apps in het Google-netwerk. De eerste is interessant, omdat relevante bezoekers kunnen worden getarget. Bezoekers die dus zoeken naar de diensten die ú levert en in de regio waar ú zich op richt. De andere mogelijkheid biedt een mooie manier om bijvoorbeeld uw naamsbekendheid te vergroten. Deze internetter is niet persé op zoek naar uw diensten, maar woont bijvoorbeeld wel in uw regio.

Adverteren bij zoekresultaten

We gaan verder in op de eerste manier; adverteren bij de zoekresultaten in Google. Zoals gezegd kunt u zich hier richten op bezoekers die uw diensten of producten zoeken en dus zeker potentiële klanten zijn. Bij het inrichten van de campagne is het belangrijk om in ieder geval per producttype of dienst een eigen advertentiegroep te maken. Hiermee zorgt u ervoor dat, als u bijvoorbeeld brood én gebak verkoopt, u de mogelijkheid hebt om alleen broodadvertenties aan de geïnteresseerde in brood te laten zien en alleen gebak aan de gebakliefhebber. U kunt zich richten op een regio, maar ook op bepaalde apparaten en u kunt instellen op welke tijden en dagen u adverteert. Daarnaast bepaalt u welk budget u per dag maximaal wilt besteden. Hierin is veel mogelijk, daar gaan we nu niet verder op in, omdat daar al veel informatie over te vinden is.

De valkuil

We hebben het inmiddels bij meerdere klanten die zelf met Adwords bezig waren gezien en eerlijk gezegd is het ons zelf ook in het begin gebeurd; de advertenties worden bij verkeerde zoektermen weergegeven! Een voorbeeld dat past bij het brood is bijvoorbeeld dat iemand zoekt “vies brood” of “verschimmeld brood”. U wilt natuurlijk niet dat uw reclame hierbij in beeld komt! Toch zal dit gebeuren als u bijvoorbeeld als targetwoord “brood” gebruikt. Standaard zal Google dus ‘breed’ alle zoektermen waarin brood voorkomt gebruiken om uw advertentie te tonen. Niet alleen wordt de advertentie dus bij zoektermen waarmee u niet te maken wilt hebben getoond, ook kost u dit onnodig budget als iemand hierop klikt.

De oplossing

Natuurlijk is dit geen probleem binnen Adwords, maar ontstaat deze valkuil doordat men de laatste stap bij het inrichten van de advertenties niet maakt. Het uitsluiten van woorden is namelijk net zo belangrijk als het aangeven bij wélke woorden uw advertenties worden getoond. Hier kunt u woorden opgeven die ervoor zorgen dat uw advertentie niet wordt getoond, ook al worden er ook woorden gebruikt waarop u normaal gesproken wél wilt adverteren. Voorbeelden van uitsluitwoorden zijn: gratis, slecht, problemen enz. Verder zijn er natuurlijk veel uitsluitingswoorden die bij een bepaald product of dienst horen.

Adwords

Een ander deel van de oplossing is niet op ‘brede zoekwoorden’ te adverteren zoals Adwords standaard doet, maar woordgroepen of "exacte match" te gebruiken. Hierdoor wordt uw advertentie alleen getoond als de zoekterm exact of erg lijkt op het ingestelde zoekwoord.

Adwords

Controleren

Wanneer u van start bent gegaan met het adverteren op Adwords, is het erg belangrijk om zeker in het begin goed in de gaten te houden op welke zoektermen uw advertenties daadwerkelijk zijn vertoond. Hier staan namelijk bijna altijd termen bij die u wilt uitsluiten en dit kunt u vanuit het overzicht van de zoekwoorden waarop u bent getoond ook meteen doen.

Conclusie

Adverteren met Adwords is een fantastische mogelijkheid die wij zélf regelmatig inzetten, zowel voor onszelf, als voor onze klanten. Er zijn valkuilen,maar door de tijd te nemen uw campagnes goed in te regelen, hoeft u hier absoluut niet in te vallen.

Ervaringen met Cow XL