Wij delen graag onze kennis

Tips voor het invullen van de meta titel en meta omschrijving

Wanneer u serieus aan de slag wilt met zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de belangrijkste factoren het invullen van de (meta) titels en omschrijvingen van uw pagina’s.

De (meta) titel

We zetten meta tussen haakjes omdat dit eigenlijk gewoon de titel van de pagina is. Toch wordt het vaak meta titel genoemd omdat de belangrijkste/opvallendste ‘kop’ op de pagina vaak als titel wordt gezien. De meta omschrijving en de (meta) titel worden bij Google bij elkaar getoond en dus is de term meta titel begrijpelijk. De (meta) titel wordt in webbrowsers en bij zoekmachines gezien als dé titel van de pagina en staat helemaal bovenin de browserbalk. In de zoekresultaten bij Google wordt deze meestal als de vette blauwe kop boven een resultaat gebruikt. Logisch dus dat deze optimaal ingezet moet worden want veel mogelijke bezoekers baseren op deze kop of ze wel of niet uw pagina aanklikken! Ook bepaald Google voor een groot gedeelte het onderwerp van de pagina op basis van deze titel.

Hoe vult u de (meta) titel in?

Heel belangrijk is dat u in de titel (net als in de kop(pen)) de trefwoorden opneemt waarop u met deze pagina gevonden wilt worden. Gaat deze pagina over de verkoop van bananen? Dan zou de meta titel bijvoorbeeld kunnen zijn “Bananen online kopen bij bananenwinkel.nl”. De titel mag niet te lang zijn. Meer dan 70 tekens is sowieso onhandig want de titel wordt dan niet volledig getoond. Persoonlijk denk ik dat een kortere titel ook prima is omdat de focus dan duidelijker is en een Google bezoeker sneller kan aanspreken. Plaats de trefwoorden bij voorkeur vooraan in de titel. Verder moet de titel aansprekend zijn, houd er rekening mee wat de potentiele klant zoekt en pas de meta titel daar op aan. Hij/zij moet meteen zien dat u aanbiedt was er gezocht wordt!

Meta

De meta omschrijving

De meta omschrijving ziet u niet op uw pagina terug, hij staat alleen in de code van uw website. Waarom is deze dan toch belangrijk? Omdat deze in veel gevallen onder de meta titel wordt getoond bij de zoekresultaten bij Google. Het is de zwarte tekst onder de vette blauwe titel en het groene webadres. Hier kunt u iemand die al is geïnteresseerd in de meta titel extra overtuigen om het zoekresultaat aan te klikken. Het is goed hier kort iets positiefs te vertellen over uw bedrijf of dienst en het trefwoord nogmaals te gebruiken (of zelfs twee keer mits dat goed past). Vertel bijvoorbeeld wat men gaat aantreffen als men het zoekresultaat aanklikt zoals een aanbieding, voorbeelden of meer informatie.

Voorbeeld

In het voorbeeld van de bananen zou de meta omschrijving kunnen zijn: “Bekijk de bestverkochte bananensoorten van dit moment en plaats online uw bestelling. Voordelige prijzen, veilig via ideal betalen en snel bezorgt”. Hier verteld u dus wat de potentiele bezoeker zal aantreffen en dat dat zeer interessant is! Het aantal tekens van de meta omschrijving is ongeveer 150. Zorgt dat het een goed lopende zin is en prop er niet meer trefwoorden in dan nodig.

Kortom

Zie de (meta) titel en omschrijving als een mini advertentie op Google. De kop moet de aandacht trekken en de meta omschrijving overtuigen om het naar uw site te klikken.

Hulp nodig bij online marketing?

Wilt u uw website optimaliseren maar heeft u niet de tijd zich hier zelf in te verdiepen? Neem dan gerust contact op met ons. Wij hebben diverse mogelijkheden om u te ondersteunen bij uw online vindbaarheid.

In ons CMS

Het invullen van de metagegevens kan altijd al in ons eigen CMS systeem. Maar vanaf nu hebben we ook een teller ingebouwd zodat u meteen ziet hoeveel tekens u gebruikt heeft bij de meta titel en omschrijving. Deze aanpassing is ook voor bestaande klanten gratis verkrijgbaar. neem contact met ons op voor deze toevoeging!

Metagegevens

Ervaringen met Cow XL