cow xl Emmen foto

Wij delen graag onze kennis

Hoe jij online klanten kunt vinden, de basis van adverteren online

Aan de slag met Google en Facebook

Jij hebt meerwaarde voor anderen. Alleen weten ‘ze’ dat nog niet. Mond-tot-mond-reclame is het beste, maar gaat je niet snel genoeg, dus kies je ervoor te gaan adverteren om sneller meer mensen in je doelgroep te bereiken. Online, want daar gebeurt het. Je lijkt je belangrijkste keuzes nu al te hebben gemaakt. Maar je bent er nog niet.

Kiezen van een platform om online te adverteren

diverse media iconen

Je hebt voor je online marketing diverse mogelijkheden. Allen hebben eigen voor- en nadelen en om je euro verstandig uit te geven, is het goed om na te denken over wat je voor ogen hebt. Je kunt vervolgens zelf bepalen welke platformen daarbij aansluiten of je laat dit aan een online marketing expert over. Je kunt ook tegelijk verschillende doelen nastreven. Ik licht hieronder de meest fundamentele doelstellingen uit en geef aan welke platformen daarbij passen.

Hoe bereik je jouw potentiële klant?

Als ik een product of dienst nodig heb, maak ik de volgende overwegingen:

  1. Ken ik al iemand, waar ik vertrouwen in heb, die dit voor mij kan doen of leveren?
  2. Zo niet, dan vraag ik me af of iemand in mijn netwerk mij een goede partij kan aanbevelen.
  3. Vind ik ook op deze manier niemand, dan ga ik online zoeken, via Google.

 

Op de eerste twee punten heb je als buitenstaander op dit moment weinig invloed. Alhoewel.. hier kom ik dadelijk op terug. Met het derdepunt  kunnen we wel meteen iets; deze potentiële klanten kunnen we nog vandaag bereiken!

Zichtbaar in Google op de juiste zoektermen

Als iemand gaat zoeken op internet kun je zorgen dat je daar vindbaar bent. Zo hoog mogelijk (veruit de meeste mensen klikken op de eerste paar resultaten) in Google staan. En natuurlijk niet alleen op je bedrijfsnaam, maar vooral op de zoektermen die jouw klant gebruikt. Bijvoorbeeld, in mijn geval: “website laten maken in Emmen”. Door zoekmachine optimalisatie kan ik zorgen dat ik zo hoog mogelijk sta in de normale resultaten. Door Google Ads voor zoeken in te zetten, kan ik zorgen dat ik met een advertentie boven of onder de normale zoekresulaten sta als iemand deze zoektermen invoert in Google. Dit publiek bereik je in principe niet via andere wegen, zoals Facebook en Instagram.

googlen

Invloed op punt 1 en 2: bekend zijn!

Ik schreef zojuist dat je geen invloed hebt op deze punten:

 

  1. Ken ik al iemand, waar ik vertrouwen in heb, die dit voor mij kan doen of leveren?
  2. Zo niet, dan vraag ik me af of iemand in mijn netwerk mij een goede partij kan aanbevelen.

 

Maar dat klopt niet helemaal. Hoewel indirect, kunnen we tóch zorgen dat we hier mogelijk opdrachten scoren. We hebben het over online marketing, dus wil ik het vooral bij internetoplossingen houden, maar om op bovenstaande punten te scoren, geef ik wel graag deze twee ‘offline’ adviezen mee:

  • Investeer in goede relaties met je huidige klanten; zij komen in dat geval ogenblikkelijk bij je terug bij punt 1.
  • Investeer in goede relaties met je huidige klanten; zij zullen jou aanraden bij punt 2!

 

Lees ook dit blog: fans maken van klanten

 

En het mooie is: dit kost veel minder geld dan het vinden van nieuwe klanten!

Maar stel je hebt nog geen persoonlijk contact, rechtstreeks of via jouw netwerk. Ook dan is er kans om hier een klant te vinden, namelijk door “Top Of Mind” te zijn.

Top of Mind

Eigenlijk vind ik dit een verschrikkelijke term, vooral door deze reclame van Klaverblad: 

Toch is “Top of Mind” geen vieze term. Het wil zeggen: het eerste waar iemand aan denkt bij een bepaalde dienst of bedrijfssector. Bijvoorbeeld aan welk bedrijf denk je als eerste bij Pizza. Dit kan bijvoorbeeld Domino’s of New York Pizza zijn. Ook op kleine schaal gaat dit principe op. Aan welk bedrijf denk je als je een lekker broodje wilt kopen of groente, een T-shirt, of een nieuwe telefoon? Als je Top of Mind bent, heb je meer kans dat iemand jouw klant wordt.

Online adverteren op mensen die jou NIET nodig hebben (op dit moment)

Hier kun je op een andere manier voor adverteren. Je gaat namelijk adverteren op mensen die NIET op zoek zijn naar jouw diensten. Tenminste niet bewust of op dit moment. Klinkt gek, maar dit is eigenlijk wat er gebeurt met bijna alle reclame die we dagelijks zien en horen. Op de radio, tv en grotendeels op internet. Het doel van deze advertenties (of andere manieren om zichtbaar te zijn) is niet dat iemand meteen klant bij je wordt, maar dat wanneer iemand op een bepaald moment wel jouw producten of diensten nodig heeft aan jou denkt.

Bekend worden door online marketing

Om dit te bereiken is het van belang om grote groepen mensen te bereiken. Liefst wel in een bepaald segment waar je potentiële klanten zitten. Hier moet je wederom een keuze maken. Via Google Ads display advertenties kun je dit doen met o.a. reclamebanners en teksten met plaatjes die op allerlei websites en apps tevoorschijn komen. Dit kun je grotendeels richten op een bepaalde regio, leeftijd, geslacht enz. Ook interessant is hierbij het gebruik van Facebook en Instagram (en uiteraard andere socials). Ook hier kun je adverteren op bepaalde doelgroepen en zorgen dat deze groep regelmatig een bericht of advertentie van je onder ogen krijgt.

Dit zal niet meteen leiden tot veel extra verkopen (tenzij je een mooie aanbieding hebt die iedereen altijd kan gebruiken), maar kan er wel toe leiden dat je Top of Mind wordt. En dat wanneer men wel jouw product of dienst nodig heeft,  ze aan jouw bedrijf denken en klant worden.

adverteren op sites als nederland fm

Op websites als Nederland FM kan je adverteren via Google Ads display advertenties

Verschillen

Vindbaar voor ‘panklare’ klanten

Zichtbaar op Google zijn op de juiste zoektermen is altijd goed. Dit kan meteen klanten opleveren. Nadeel is dat deze vorm van adverteren in de zoekmachine relatief duur is. Je bepaalt meestal per klik. Zoekmachine optimalisatie kun je zelf doen of uitbesteden, hiervoor betaal je niet aan Google. Ook dit kan (voor de iets langere termijn, want je positie moet groeien) zeker ‘panklare’ klanten opleveren.

Een bekende naam worden

Investeren in bekendheid, oftewel Top of Mind worden, is een andere strategie. Dit is meer lange termijn werk en je kunt hier niet rechtstreeks veel klanten uit verwachten. Voordeel is dat je hier de keuze hebt om dit online te doen via Google Ads display (banners en berichten), maar ook via social media, zoals Facebook en Instagram en vele anderen en dat de kosten per te bereiken persoon veel lager zijn.

bekend of niet bekend

Keuzes maken?

Moet je hier persé een keuze maken? Niet persé. Wij doen regelmatig voor onszelf en onze klanten alles tegelijk. Zoekmachine optimalisatie (SEO), adverteren op zoektermen en werken aan naamsbekendheid. Belangrijk is vooral dat je de verschillen kent en weet welk platform (Google Ads voor zoeken, Google Ads display adverteren en Facebook en Instagram adverteren) bij welke doelstellingen past. De verschillende mogelijkheden kunnen elkaar ook nog eens versterken.

Remarketing

Even een klein zijstraatje. Een speciale manier van adverteren met banners en berichten via Google Ads en Facebook is Remarketing. Kort gezegd is dit het richten van je reclames op publiek dat al interesse heeft getoond in je bedrijf. Bijvoorbeeld door op je website te zijn geweest, geklikt te hebben op een reclame of een bericht op Facebook of Instagram te hebben geliked. Het idee is natuurlijk dat iemand die al interesse toonde, sneller klant bij je zal worden dan iemand die dat niet heeft gedaan.

waarom

Aan de slag?

Ben je enthousiast geworden van dit verhaal? Met alles wat hierboven is aangehaald kun je in principe zelf aan de slag! Het kost je wel een hoop tijd om de platformen te leren kennen, maar je hebt geen speciale software of diploma’s of iets dergelijks nodig. Kom je er niet uit of ontbreekt het je aan tijd? Wij kunnen dit ook voor je opzetten, waarbij we uiteraard adviseren en onze kennis inzetten om jouw euro zo goed mogelijk te besteden.

> Neem contact op

Kennis maken ZONDER verkoopintentie?
Zullen we gewoon eens vrijblijvend (telefonisch) kennis maken?
Of bel/WhatsApp: 0591-245566

Ervaringen met Cow XL

  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

CowXL heeft voor ons een geheel nieuwe website ontworpen en gebouwd. Al onze wensen zijn vertaald naar de nieuwe website en het ziet er erg mooi uit. Ook het bijgeleverde CMS is erg prettig in gebruik en makkelijk te bedienen. CowXL is zeker een aanrader als je een makkelijk te onderhouden professioneel ontworpen en gebouwde site wilt hebben. Ronald....

Marc Ator
18 Februari 2021
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

Ik ben zeer tevreden omdat Ronald naar je wensen luisterd en er ook iets mee doet. Bedankt voor mijn mooie en duidelijke website

Marianne Enninga (Voeten In Balans)
27 September 2019
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

Met Ronald van CowXL de samenwerking aangegaan voor de nieuwe “QledX Nederland” website. Deze website is behoorlijk geavanceerd, dat zelf Ronald diep in de techniek moest duiken. Uiteindelijk staat er na een paar maanden intensief samenwerken een mooi resultaat. Bedankt daarvoor! Ook doet Ronald al een aantal jaar naar tevredenheid de SEO voor QledX....

AVC Support
10 December 2021
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

Zeer tevreden over de website en de service!

Thom Veen
22 December 2022
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

Een mooi bedrijf om mee samen te werken. We begonnen aan een nieuw bedrijf en daar hoorde ook een uitnodigende website bij. Dat heeft Cow XL gerealiseerd op een zeer professionele wijze. Goed bereikbaar en flexibel voor aanpassingen. Dus een aanrader! Nu zijn we een paar jaar verder en ons reserveringssysteem moest aangepast worden. Dat heeft CowXL....

TX44 Waddencruise
18 November 2020
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

We zijn erg blij met de nieuwe website voor onze kleine vakvereniging. Ronald bedankt!

VNIVD Website
20 November 2022
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

Een professioneel bedrijf die goeie kwaliteit biedt! Ronald heeft gezorgd voor een nette en professionele website voor ons bedrijf.

Wim Nijland
14 Januari 2021
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

Voor Vrienden TT Circuit Assen is door CowXL, een bureau in Emmen dat gespecialiseerd is in webdesign, vormgeving, reclame en online marketing, een nieuwe website gebouwd. Daarnaast is nauw samengewerkt met Mans Media uit Emmen, voor hosting van de site en het verzorgen van de juiste bijbehorende e-mailadressen. De ervaringen met CowXL en Mans Media....

TT Museum Assen
29 Januari 2023
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

Toen de website voor Den Ouden Informatiebeveiliging toe was aan vernieuwing, hebben we contact gezocht met Ronald van CowXL. We vonden het fijn om een websitebouwer uit de regio te hebben die goed communiceert. Ronald heeft aan alle verwachtingen voldaan. We vonden het ook erg belangrijk dat onze site veilig is - gezien onze werkzaamheden - en ook....

Ryanne Den Ouden-Biemans
28 Maart 2022
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling
  • ster beoordeling

Onze nieuwe website is weer helemaal up to date en ziet er weer fris uit ! We zijn super tevreden over de producten en diensten van Cowxl en Ronald.

Johnny Grooten
19 Augustus 2020
Meer reviews lezen

Enkele opgeleverde projecten

Rietdekker Aasman - website
Rietdekker Aasman - website
In Drenthe zijn vooral in de kleinere plaatsen nog veel boerderijen en huizen met rieten daken. Het plaatsen van het riet moet vakkundig gebeuren en daarvoor kunt u terecht bij Aasman in Zwinderen. Wij hebben voor Aasman de website en diverse drukwerk ontworpen en geleverd.
Bernd Schulte - folder
Bernd Schulte - folder
Voor Bernd Schulte Hoveniers- & Bestratingsbedrijf hebben we onder ander de website mogen bouwen maar ook deze mooie A5 formaat folder op mooi glanzend papier onworpen en geleverd.
AGA Gordijnenatelier - website
AGA Gordijnenatelier - website
Een familiebedrijf met kwaliteit hoog in het vaandel! Dat is AGA in Klazienaveen. Voor AGA werken we al vele jaren en hebben we een ander andere de laatste twee websites gebouwd!  
Monica pedicure Klazienaveen - cadeaubon
Monica pedicure Klazienaveen - cadeaubon
Vanaf de start van Monica pedicure Klazienaveen zijn wij vaste leverancier van reclame en huisstijl ontwerp en drukwerk. Zo hebben we in samenwerking met een van onze logo-ontwerpers het prachtige logo ontwikkeld. Ook de website, zoekmachine optimalisatie en vormgeving van onder andere de cadeabon, het reclamebord en de visitekaartjes hebben we verzorgd.

Waarom Cow XL?

  • Betrouwbaar
  • 15 jaar ervaring
  • Betaalbaar
  • Garantie en service
Vraag het gerust aan onze klanten!
Vrijblijvend een offerte ontvangen of kennis maken?
Of bel/WhatsApp: 0591-245566

Alvast een kijkje nemen?

Bekijk de video voor een impressie.